Sumber Duit Dan Peranannya Dalam Mencorak Hidup Kita

1. Sumber duit yang kita perolehi boleh mencorak pergerakan kita dalam hidup. Kadang-kadang kita abai atau alpa dalam memikirkannya sedangkan sumber duit memainkan peranan besar dalam hidup kita.

2. Ia bermula dari kita lahir. Kita disusu oleh emak kita. Hinggalah kita membesar sikit keluarga kita yang memberi makan. Makan itu juga memainkan peranan dalam mencorak hidup kita. Seterusnya hinggalah kita mula diberi duit samada oleh keluarga kita atau sesiapa sahaja. Maka kita mula menggunakan duit dalam hidup.

3. Kita mungkin bekerja, bagi di kampung jika dibesarkan di kampung. Kita mungkin menggutip hasil-hasil bumi milik Allah di bumi untuk menjana duit seterusnya bagi membiaya hidup kita. Allah lah Maha Pemurah dan Pengasih kepada makhluk-Nya. Dia tidak mencipta kita tanpa belas kasihan-Nya kepada kita.

4. Kita telah mulakan sejak dilahir hingga membesar. Saya bahagikan fasa bujang dan fasa berkahwin. Ia berbeza sebenarnya fasa-fasa ini. Fasa Bujang: Sejak kita lahir dan berhenti apabila kita bujang atau bercerai. Fasa Berkahwin: Kita menamatkan fasa bujang kita dengan kita berkahwin.

5. Sumber duit banyak memainkan peranan dalam mencorak hidup kita. Jika kita menjana duit dengan mencari hasil bumi milik Allah dan tiada undang-undang di dunia yang mengawalnya maka kita akan selamat dari pengaruh Wang Basah. Ia adalah Wang Kering. Dengan kata lain ia tidak melibatkan wang yang melibatkan perempuan. Jika ada undang-undang yang mengawalnya maka kita harus mengikut undang-undang. Jika kita langgar undang-undang maka kita akan bermasalah.

6. Sumber duit dari hasil yang ada undang-undang mengawalnya maka ia mempunyai maksud dan makna. Ada rahsia di sebalik mengapa undang-undang mengawalnya. Kita memerlukan kos besar untuk menjana duit dari hasil yang ada undang-undang mengawalnya. Hasilnya biasanya besar sebab itu ada undang-undang mengawalnya. Mungkin kita cukup duit samada duit pemberian keluarga atau hasil duit kita menjana melalui hasil sumber yang tiada undang-undang mengawalnya.

7. Satu sumber lagi adalah secara kita bekerja dan menyimpan sedikit demi sedikit. Oleh kerana kita semakin membesar maka kita telah mahir dalam sesuatu bidang. Atau kurniaan Allah pada batang tubuh kita ini samada cerdik dalam sesuatu, bersuara lunak, perkasa seperti Musa a.s. Atau apa sahaja yang Allah kurniakan pada tubuh kita. Kita boleh juga menjana duit melalui ini. Bagai Musa yang ditawar oleh bakal mertuanya untuk bekerja menjaga kambing-kambing kerana mempunyai fizikal yang kuat. Tapi. Ada tapinya iaitu Musa mesti mengahwini salah seorang anak bakal mertuanya. Dengan kata lain sumber ekonomi dan kewangan Musa dalam pengembalaan adalah hasil perkahwinan.

8. Sumber duit jika basah ia (duit) akan membasahkan kita. Jika sumber duit itu nawaitu orang yang memberi kita bagi pelaburan dalam sesesuatu maka kita akan melabur. Atau membeli sesuatu. Sumber duit itu sendiri boleh mencorak hidup kita. Kita harus memikir mengapa kita disusukan oleh emak kita. Kita memerlukan minuman dan makanan. Duit itu bermula dengan makan. Jika kita salah dalam peraturan minuman dan makanan maka ia menyebab salah dalam memperolehi duit kita. Seterusnya mencorak arbitrari dalam hidup kita.

9. Saya sudah kupas dengan panjang lebar tentang Rahsia Makan dan Wang Kering & Wang Basah dalam pertemuan lepas. Kita harus tajam minda bagaimana kita mahu mencorak hidup kita mengikut kemahuan kita. Ilmu dalam duit adalah sangat penting. Ia berkait antara satu samalain. Betapa di luar sana ramai orang mendapat masalah kerana duit. Ia bermula dengan makan dan minum. Allah jadikan kita mempunyai mulut, lidah, leher, usus, dubur dan saluran kencing. Ia menyimpan seribu makna. Kita harus memahaminya mengapa Pencipta menjadikan kita begitu. Ia bukanlah tiada makna. Makan dan minum adalah segala-galanya. Kita akan kehausan jika tidak minum. Kita akan kelaparan jika tidak makan. Tapi bagaimana untuk mencari sumber makan dan minum. Ada beza antara yang tinggal di kota dan kampung. Hidup di kampung ada sumber-sumber bumi yang tiada undang-undang mengawalnya. Di kota kita terhad dengan sumber percuma. Melainkan ada makhluk yang pemurah hati boleh memberi kita makan dan minum. Biasanya orang kehausan dan kelaparan adalah kerana mereka tidak mempunyai duit. Keluarga bermasalah. Rumahtangga bermasalah. Dengan kata lain untuk kita harus mempunyai keluarga yang bahagia untuk menjana duit. Jika makan dan minum bersumber keluarga maka sumber duit yang akan kita perolehi adalah dari keluarga. Ia bukan wang basah. Ia boleh menjadi pelaburan besar kepada ekonomi keluarga kita. Mungkin secara perlahan-lahan. Lama-lama empayar perniagaan keluarga kita membesar.

10. Satu perkara yang ingin saya khabarkan di sini, mengapakah ada sesetengah makanan yang sama ada ketika ia lazat, ada ketika ia tidak lazat. Lidah dan hidung kita tidak dapat menerimanya. Oleh itu jangan mengambil makanan itu kerana qarin jin kita itu mentafsirkan ada sesuatu yang tak kena kalau kita memakannya. Dengan kata lain jangan makan. Kerana itu kemahuan qarin jin kita. Jika kita makan juga ia akan berlaku tidak seperti yang kita mahukan.

11. Sekarang kita telah jelas bagaimana ia bermula dengan makan-minum seterusnya bagaimana kita boleh mendapat duit dan seterusnya bagaimana kita boleh mendapat sesuatu. Oleh itu kita harus berhati-hati dalam menjana duit. Ia bermula dengan makan-minum selepas itu dapat duit. Selepas itu dapat apa yang kita mahukan.

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

Connecting to %s