KITAB YANG SEMPURNA PADA MEMBAHASKAN ILMU-ILMU JIN ( الكتاب التام في علوم الجان)

BAB: PADA MENGHADIRKAN QARIN JIN

1. Dalam pertemuan-pertemuan lepas kita telah membincangkan pada diri jin, bunian dan manusia mempunyai qarin jin. Kita juga telah membincangkan bahawa qarin jin adalah juga hidup dan mempunyai rohnya tersendiri selain dari tuannya. Qarin jin seseorang boleh berada dalam tubuh seseorang dan boleh keluar dari tubuh seseorang serta bertasyakkul (mengambil bentuk dan rupa).

2. Tubuh seseorang boleh diresapi oleh qarin jin seseorang. Namun ada orang yang mempunyai pertahanan yang lemah maka jin luar boleh masuk ke dalam tubuh seseorang dengan menghalau qarin jin seseorang. Adalah perkara yang semesti tubuh seseorang adalah sarang kepada qarin jin seseorang. Tetapi hukumnya adalah “haram” bagi jin luar masuk ke dalam tubuh seseorang melainkan dalam keadaan tertentu yang dibolehkan oleh syarak.

3. Qarin jin seseorang boleh jadi adalah syaitan yakni bukan Islam. Maka dalam keadaan ini qarin jin seseorang adalah seburuk-buruk qarin. Lihat [an-Nisa’:4]

Surah An-Nisa, Verse 38:
وَالَّذِينَ يُنفِقُونَ أَمْوَالَهُمْ رِئَاءَ النَّاسِ وَلَا يُؤْمِنُونَ بِاللَّهِ وَلَا بِالْيَوْمِ الْآخِرِ وَمَن يَكُنِ الشَّيْطَانُ لَهُ قَرِينًا فَسَاءَ قَرِينًا

Dan juga orang-orang yang membelanjakan hartanya dengan menunjuk-nunjuk kepada manusia (riak), dan mereka tidak pula beriman kepada Allah dan tidak juga beriman kepada hari akhirat. Dan sesiapa yang (mengambil) Syaitan itu menjadi kawannya, maka seburuk-buruk kawan ialah syaitan.
(Melayu)

via iQuran

4. Jika kita tidak cakna di dunia ini akan kewujudan qarin jin maka di akhirat maka kita semua akan mengakuinya Lihat [as-Sofat:51].

Surah As-Saaffat, Verse 51:
قَالَ قَائِلٌ مِّنْهُمْ إِنِّي كَانَ لِي قَرِينٌ

Seorang di antaranya berkata: ” Sesungguhnya aku (di dunia) dahulu, ada seorang rakan (yang menempelak daku).
(Melayu)

via iQuran

5. Jika kita tidak berzikir dan mengingati Allah atau menjauhi al-Qur’an maka kita akan diikat dengan qarin jin syaitan. Lihat [az-Zukhruf:36].

Surah Az-Zukhruf, Verse 36:
وَمَن يَعْشُ عَن ذِكْرِ الرَّحْمَٰنِ نُقَيِّضْ لَهُ شَيْطَانًا فَهُوَ لَهُ قَرِينٌ

Dan sesiapa yang tidak mengindahkan pengajaran (Al-Quran yang diturunkan oleh Allah) Yang maha Pemurah, Kami akan adakan baginya Syaitan (yang menghasut dan menyesatkannya), lalu menjadilah Syaitan itu temannya yang tidak renggang daripadanya.
(Melayu)

via iQuran

6. Pada akhirat kelak seseorang akan mengharapkan dia dan qarin jinnya dipisahkan. Ini adalah mustahil kerana keberadaan qarin jin seseorang pada seseorang itu adalah hokum biologi yang wajib samada secara zahir atau batin. Lihat [az-Zukhruf:38]

Surah Az-Zukhruf, Verse 38:
حَتَّىٰ إِذَا جَاءَنَا قَالَ يَا لَيْتَ بَيْنِي وَبَيْنَكَ بُعْدَ الْمَشْرِقَيْنِ فَبِئْسَ الْقَرِينُ

Sehingga apabila ia (yang terjerumus dalam kesesatan itu) datang kepada Kami (pada hari kiamat), berkatalah ia (kepada Syaitannya): “Alangkah baiknya (kalau di dunia dahulu ada sekatan yang memisahkan) antaraku denganmu sejauh timur dengan barat! Kerana (engkau) adalah sejahat-jahat teman”.
(Melayu)

via iQuran

7. Qarin jin seseorang sentiasa bersama seseorang. Lihat [Qaf:23].

Surah Qaf, Verse 23:
وَقَالَ قَرِينُهُ هَٰذَا مَا لَدَيَّ عَتِيدٌ

Dan berkatalah malaikat yang sentiasa ada bersama-samanya: “Inilah (Kitab catitan iman dan amal) orang yang terletak dalam jagaanku, siap sedia (untuk dibicarakan)”.
(Melayu)

via iQuran

8. Apabila menerima azab di akhirat seseorang saling membantah dan menunding jari dengan qarin jinnya lantaran menerima siksa akibat sesat semasa di dunia. Lihat [Qaf:27].

Surah Qaf, Verse 27:
قَالَ قَرِينُهُ رَبَّنَا مَا أَطْغَيْتُهُ وَلَٰكِن كَانَ فِي ضَلَالٍ بَعِيدٍ

(Semasa ia dihumbankan ke dalam neraka Jahannam, ia mendakwa bahawa Syaitanlah yang menjadikan dia sesat; pada saat itu) Syaitan yang sentiasa menyertainya (di dunia dahulu) berkata: “Wahai Tuhan kami, aku tidak menyesatkannya tetapi sememangnya dia sendiri berada di dalam kesesatan yang jauh terpesong”.
(Melayu)

via iQuran

9. Maka kita seharusnya mencari kaedah untuk berhubung dengan qarin jin kita bagaimana untuk menghadirkannya di dunia ini serta berinteraksi dengannya sebelum segalanya terlambat.

10. Adalah jelas bahawa jin lain boleh mengambil rupa seseorang melainkan Rasulullah yang tidak dapat ditiru wajahnya oleh syaitan atau jin. Maka seafdalnya yang mengambil rupa kita adalah qarin jin kita. Kita boleh hidup senang jika qarin jin kita melakukan kerja untuk kita. Maka dalam menghadirkan qarin jin kita, kita perlu berhati-hati kerana jin luar juga boleh mengambil wajah kita melainkan Rasulullah sahaja yang tidak dapat ditiru wajahnya oleh jin atau syaitan.

11. Saya tidak menjumpai formula dalam menghadirkan qarin jin kita melainkan dengan selalu mengamalkan zikir Surah al-Jin. Surah ini sangat mujarab untuk memahami hal ehwal jin serta jika diratib akan dapat menghadirkan qarin jin kita. Qarin jin kita oleh kerana dia adalah jin maka dia boleh bertasyakkul dengan wajah siapa sahaja melainkan wajah Rasulullah. Kita juga mempunyai qarin dari malaikat maka ambillah syafa’at dari qarin malaikat kita agar membantu kita dalam menghadirkan qarin jin kita. Perlu diingat ketika qarin jin kita keluar dari badan badan kita maka kita telah hilang antibody atau pertahanan kita melainkan dengan bantuan Allah melalui qarin malaikat kita. Selamat beramal dan moga qarin jin kita boleh menjelma untuk kebaikan kita juga.

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Google photo

You are commenting using your Google account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

Connecting to %s