TEKNOLOGI “STEALTH“, “HALIMUNAN” DAN “SEPANTAS KERDIPAN MATA”

1. Stealth ditakrifkan oleh Kamus Dewan 4 sebagai “senyap-senyap”. Manakala di dalam Oxford Dictionary of English pula mentakrifkan “stealth” sebagai [chiefly of aircraft] designed in accordance with technology which makes detection by radar or sonar difficult. Setakat ini, menurut buku Introduction to RF STEALTH oleh David Lynch, Jr. 2004 SciTech Publishing Inc., ada pada F-117A stealth attack fighter dan B-2 stealth bomber. Manakala teknologi “sepantas kerdipan mata” belum dimiliki oleh mana-mana negara lagi dalam dunia melainkan peninggalan sejarah iaitu di waktu Sulaiman a.s. memerintah dahulu yang disebut (أَنَا آتِيكَ بِهِ قَبْلَ أَن يَرْتَدَّ إِلَيْكَ طَرْفُكَ)(“Aku akan membawakannya kepadamu dalam sekelip mata!”)[an-Namlu:40]. Ayat lain pula menyebut (وَمَا أَمْرُنَا إِلَّا وَاحِدَةٌ كَلَمْحٍ بِالْبَصَرِ)(Dan hal Kami, hanyalah satu cara sahaja, seperti sekelip mata)[al-Qamar:50] atau (أَوْ هُوَ أَقْرَبُ)(atau ia lebih cepat lagi)[an-Nahlu:77]. Ayat al-Qamar:50 dan ayat an-Nahlu:77 HANYA Kudrat Allah. Manakala kecepatan dalam an-Namlu:40 “sekelip mata” pernah dicapai zaman Sulaiman a.s.

2. Kita cuba mengupas dahulu tentang teknologi sepantas kerdipan mata. Berbanding teknologi stealth adalah teknologi pergerakan yang tidak dapat dikesan. Oleh itu teknologi sepantas kerdipan mata lagi tinggi dari teknologi stealth. Apatah lagi jika ia digabungkan kedua-duanya iaitu teknologi stealth dan teknologi sepantas kerdipan mata. Setahu kita teknologi cahaya yang terpantas adalah kelajuannya dalam satu hari lebih laju dari 50,000 tahun yang kita kira. Dalilnya: (تَعْرُجُ الْمَلَائِكَةُ وَالرُّوحُ إِلَيْهِ فِي يَوْمٍ كَانَ مِقْدَارُهُ خَمْسِينَ أَلْفَ سَنَةٍ)(Yang dilalui oleh malaikat-malaikat dan ar-Roh ke pusat pemerintahanNya pada dalam satu hari adalah kadarnya 50,000 tahun)[al-Ma’arij:4]. Malaikat diciptakan dari cahaya. Oleh itu kelajuan cahaya (malaikat) adalah 18,250,000 kali ganda lebih laju dari pergerakan objek lain dalam satu saat. Tetapi teknologi sepantas kerdipan mata adalah lebih laju lagi jika dianggarkan pada masa berlaku peristiwa arasy Ratu Saba’ sejauh (anggaran) : (Yaman ke Jerusalem) iaitu lebih kurang 2265.24 kilometer x 2 (pergi balik) = 4530.48 KM. Mungkin (الَّذِي عِندَهُ عِلْمٌ مِّنَ الْكِتَابِ)(orang yang padanya ilmu dari al-Kitab)[an-Namlu:40] itu menggunakan dan bertawasul dengan malaikat kerana kelajuan cahaya (malaikat) adalah 18,250,000 kali ganda lebih laju dari pergerakan objek lain dalam satu saat.

3. Seterusnya adalah teknologi stealth iaitu teknologi senyap-senyap atau halimunan yang tidak dapat dikesan oleh radar. Teknologi ini bersumber dari al-Quran iaitu (صُمٌّ بُكْمٌ عُمْيٌ فَهُمْ لَا يَعْقِلُونَ)(mereka itu ialah orang-orang yang pekak, bisu dan buta; oleh sebab itu mereka tidak dapat menggunakan akalnya)[al-Baqarah:171].

4. Persoalannya bagaimana kita mahu menterjemah kod-kod al-Quran kepada pengiraan sains? Kita memerlukan pengiraan matematik atau lebih tepatnya falsafah matematik kerana al-Quran itu mempunyai falsafah nombor-nombornya terutama angka-angka prima. Stealth bukan setakat “senyap-senyap” (صُمٌّ بُكْمٌ عُمْيٌ) tapi “membingungkan” (لَا يَعْقِلُونَ). Manakala “171” adalah kod malaikat. Tetapi bagaimana untuk menterjemahkan secara formula sains dan matematik sehingga terhasil ciptaan yang senyap-senyap dan membingungkan? Melalui buku Introduction to RF STEALTH oleh David Lynch, Jr. 2004 SciTech Publishing Inc., teknologi ini ada pada F-117A stealth attack fighter dan B-2 stealth bomber. Dengan kata lain ia boleh dicapai. Ia penuh dengan formula sains dan matematik termasuk kejuruteraan.

5. Kita beralih kepada teknologi sepantas kerdipan mata. Teknologi ini hanya dapat dilakukan dengan bantuan malaikat. Tetapi jika (صُمٌّ بُكْمٌ عُمْيٌ فَهُمْ لَا يَعْقِلُونَ) itu boleh diterjemahkan secara teknologi stealth mengapa tidak teknologi sepantas kerdipan mata boleh diterjemah secara formula matematik dan sains serta kejuruteraan.

6. Teknologi halimunan pula adalah berbeza dengan teknologi stealth walau hampir sama kerana teknologi halimunan lagi tinggi dari teknologi stealth. Teknologi halimunan adalah teknologi ghaib pada bahasa mudah. Ia bersumber kepada ghaibnya malaikat (لَوْلَا أُنزِلَ عَلَيْهِ مَلَكٌ وَلَوْ أَنزَلْنَا مَلَكًا لَّقُضِيَ الْأَمْرُ ثُمَّ لَا يُنظَرُونَ)(Jika Kami turunkan seorang malaikat nescaya dia akan melaksanakan sesuatu urusan kemudian tidak dapat dilihat)[al-‘An’ām:8] dan jin (إِنَّهُ يَرَاكُمْ هُوَ وَقَبِيلُهُ مِنْ حَيْثُ لَا تَرَوْنَهُمْ)(Sesungguhnya dia melihat kamu, juga kabilah-kabilahnya, dari sudut kamu tidak dapat melihat mereka)[al-A’rāf:27]. Teknologi halimunan boleh menembus batasan yang mempunyai ruang melainkan objek ‘nano’. Setakat ini teknologi halimunan belum dicipta lagi.

7. Al-Quran memberi idea bahawa wujud idea-idea secara praktikal bahawa stealth boleh dan telah dicapai manusia. Maka teknologi halimunan sebagai lanjutan teknologi stealth juga boleh dicapai. Begitu juga dengan teknologi sepantas kerdipan mata juga boleh dicapai jika kita tahu cara untuk memecah kod-kod al-Quran. Mungkin setiap huruf al-Quran itu mempunyai nilai nombor. Boleh jadi di zaman Sulaiman a.s. itu ‘Orang yang padanya ilmu dari al-Kitab’ itu mengamal zikir-zikir yang menggerakkan malaikat untuk memberi syafaat atau mungkin juga wujud rekaan atau ciptaan alat bersumberkan ilmu dari al-Kitab maka arasy Ratu Saba’ dapat dipindah dengan ‘teknologi sepantas kerdipan mata.

8. Teknologi stealth, halimunan dan sepantas kerdipan mata bukan setakat penting dalam penciptaan jet-jet pejuang dan pengebom tetapi juga untuk membina pesawat bagi meneroka angkasa lepas. Teknologi sepantas kerdipan mata adalah teknologi untuk meneroka angkasa lepas dengan kepantasan cahaya yang mana jika objek biasa dapat bergerak mengambil masa 50,000 tahun atau 18,250,000 hari tetapi dengan teknologi sepantas kerdipan mata hanya mengambil satu hari. Juga teknologi halimunan adalah penting untuk mengelak bukan setakat dari dikesan namun juga agar dapat menembus objek fizikal selain objek nano.

9. Kita harus mencari jalan untuk menterjemahkan idea-idea al-Quran secara sains dan matematik serta kejuruteraan agar teknologi-teknologi yang dikemukakan oleh al-Quran boleh dicapai. Tak mustahil ia boleh dicapai kerana teknologi stealth telah dicapai.

قَالَ الَّذِي عِندَهُ عِلْمٌ مِّنَ الْكِتَابِ أَنَا آتِيكَ بِهِ قَبْلَ أَن يَرْتَدَّ إِلَيْكَ طَرْفُكَ فَلَمَّا رَآهُ مُسْتَقِرًّا عِندَهُ قَالَ هَٰذَا مِن فَضْلِ رَبِّي لِيَبْلُوَنِي أَأَشْكُرُ أَمْ أَكْفُرُ وَمَن شَكَرَ فَإِنَّمَا يَشْكُرُ لِنَفْسِهِ وَمَن كَفَرَ فَإِنَّ رَبِّي غَنِيٌّ كَرِيمٌ

Berkata pula seorang yang mempunyai ilmu pengetahuan dari Kitab Allah: “Aku akan membawakannya kepadamu dalam sekelip mata!” Setelah Nabi Sulaiman melihat singgahsana itu terletak di sisinya, berkatalah ia: “Ini ialah dari limpah kurnia Tuhanku, untuk mengujiku adakah aku bersyukur atau aku tidak mengenangkan nikmat pemberianNya. Dan (sebenarnya) sesiapa yang bersyukur maka faedah syukurnya itu hanyalah terpulang kepada dirinya sendiri, dan sesiapa yang tidak bersyukur (maka tidaklah menjadi hal kepada Allah), kerana sesungguhnya Tuhanku Maha Kaya, lagi Maha Pemurah”.

وَمَا أَمْرُنَا إِلَّا وَاحِدَةٌ كَلَمْحٍ بِالْبَصَرِ

Dan hal Kami (dalam melaksanakan apa yang Kami kehendaki), hanyalah satu cara sahaja, (cepat jadinya) seperti sekelip mata.

وَلِلَّهِ غَيْبُ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ وَمَا أَمْرُ السَّاعَةِ إِلَّا كَلَمْحِ الْبَصَرِ أَوْ هُوَ أَقْرَبُ إِنَّ اللَّهَ عَلَىٰ كُلِّ شَيْءٍ قَدِيرٌ

Dan (ingatlah), Allah jualah yang mengetahui segala rahsia langit dan bumi; tiadalah hal kedatangan hari kiamat itu melainkan seperti sekelip mata, atau ia lebih cepat lagi; sesungguhnya Allah Maha Kuasa atas tiap-tiap sesuatu.

تَعْرُجُ الْمَلَائِكَةُ وَالرُّوحُ إِلَيْهِ فِي يَوْمٍ كَانَ مِقْدَارُهُ خَمْسِينَ أَلْفَ سَنَةٍ

Yang dilalui oleh malaikat-malaikat dan Jibril ke pusat pemerintahanNya (untuk menerima dan menyempurnakan tugas masing-masing, terutama) pada satu masa yang adalah tempohnya (dirasai oleh orang-orang yang bersalah) sungguh panjang, (kerana banyak hitungan hisab dan berat soal jawabnya).

وَمَثَلُ الَّذِينَ كَفَرُوا كَمَثَلِ الَّذِي يَنْعِقُ بِمَا لَا يَسْمَعُ إِلَّا دُعَاءً وَنِدَاءً صُمٌّ بُكْمٌ عُمْيٌ فَهُمْ لَا يَعْقِلُونَ

Dan bandingan (orang-orang yang menyeru) orang-orang kafir (yang tidak mahu beriman itu), samalah seperti orang yang berteriak memanggil binatang yang tidak dapat memahami selain dari mendengar suara panggilan sahaja; mereka itu ialah orang-orang yang pekak, bisu dan buta; oleh sebab itu mereka tidak dapat menggunakan akalnya.

وَقَالُوا لَوْلَا أُنزِلَ عَلَيْهِ مَلَكٌ وَلَوْ أَنزَلْنَا مَلَكًا لَّقُضِيَ الْأَمْرُ ثُمَّ لَا يُنظَرُونَ

Dan mereka berkata: “Mengapa tidak diturunkan malaikat kepadanya? ” padahal kalau Kami turunkan malaikat nescaya selesailah perkara itu (kerana mereka tetap berdegil dan tidak akan beriman), kemudian mereka tidak diberi tempoh (lalu dibinasakan dengan bala bencana secara mengejut).

يَا بَنِي آدَمَ لَا يَفْتِنَنَّكُمُ الشَّيْطَانُ كَمَا أَخْرَجَ أَبَوَيْكُم مِّنَ الْجَنَّةِ يَنزِعُ عَنْهُمَا لِبَاسَهُمَا لِيُرِيَهُمَا سَوْآتِهِمَا إِنَّهُ يَرَاكُمْ هُوَ وَقَبِيلُهُ مِنْ حَيْثُ لَا تَرَوْنَهُمْ إِنَّا جَعَلْنَا الشَّيَاطِينَ أَوْلِيَاءَ لِلَّذِينَ لَا يُؤْمِنُونَ

Wahai anak-anak Adam! Janganlah kamu diperdayakan oleh Syaitan sebagaimana ia telah mengeluarkan kedua ibu bapa kamu dari Syurga, sambil ia menyebabkan terlucutnya pakaian mereka berdua untuk memperlihatkan kepada mereka: aurat mereka (yang sebelum itu tertutup). Sesungguhnya Syaitan dan kaumnya melihat kamu dengan keadaan yang kamu tidak dapat melihat mereka. Sesungguhnya Kami telah menjadikan Syaitan-syaitan itu teman rapat bagi orang-orang yang tidak beriman.

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Google photo

You are commenting using your Google account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

Connecting to %s